راهنمای نیکوکاری از طریق شبکه های اجتماعی

جمعه یکی از همین روزهای سرد پاییزی، تازه فرصتی پیدا می کنی تا به چمدان لباس های گرمت سری بزنی و خودت را برای زمستان سردی که هشدارش را داده‌اند، آماده کنی. بعضی از لباس‌ها را که نگاه می‌کنی، یادت نمی آید آخرین بار کی پوشیده‌ای؟ اما همچنان نگه‌شان داشته‌ای و آخر هر سال دوباره قاطی بقیه لباس‌ها جمع‌شان می کنی برای سال بعد. یادت می‌آید که در شبکه‌های اجتماعی از جالباسی خوانده‌ای که در یکی از محلات شهر مشهد نصب شده است تا هر کسی لباسی نیاز نداشت، برای مستحقی آویزان کند. لبخندی می‌زنی و ته دلت ازکمکی که قصد انجامش را داری، ذوق می‌کنی. صبح وقتی وارد محل کارت می‌شوی، کیسه مواد بازیافتی گوشه حیاط، توجهت را جلب می‌کند. پر از بطری‌های پلاستیکی آب معدنی و غیره است. یاد کمپینی که در صفحه اینستاگرام یکی از بازیگران دیده‌ای می‌افتی، فکری به سرت می زند، جعبه‌ای درست می‌کنی در مکان مناسبی از شرکت قرار می‌دهی و رویش می‌نویسی: “درهای بطری های پلاستیکی تان را برای کمک به بیماران سندروم داون، به اینجا بیندازید”.

هر چند برخی رسوم قدیمی به قوت خودش باقی است، اما داستان کارهای خیر کمی متفاوت شده است. به شبکه‌های اجتماعی که سری بزنی، پر شده‌اند از کمپین‌های ریز و درشتی که می‌توانی حتی بدون هزینه به نیازمندی کمک کنی. در پرونده امروز نگاهی خواهیم داشت به اشکال جدید کارهای خیریه و انسان دوستانه در جامعه و تاثیر فعالیت هنرمندان و افراد شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی را بر رونق این طرح‌ها و کمپین‎های خالقانه بررسی می‌کنیم.

نگاهی به چند حرکت خلاقانه انسان دوستانه

وقتی نام خیریه به گوشمان می‌خورد، بیشتر به یاد همان کارهای صد البته ارزشمند تهیه غذا و پوشاک یا کمک‌های نقدی به نیازمندان می‌افتیم. اما عده‌ای هم هستند که از روش‌های ابداعی، برای تاثیرگذاری بیشتر روی مردم و تشویق آن‌ها برای کمک به محرومان استفاده می‌کنند. روش‌هایی که باعث می‌شود حواسمان را به اقشار محروم بیشتری معطوف کنیم و نیازهای وسیع تری از افراد مستحق را در نظر بگیریم. در ادامه بعضی از این افراد را معرفی می‌کنیم. 

ویزیت و چکاپ رایگان

جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی (ع)، از آن تشکل‌های خیریه‌ای است که شیوه‌های خالقانه و جالبی را برای کمک به نیازمندان انتخاب کرده است. در یکی از این طرح‌ها، گروهی متشکل از دانشجویان پزشکی و چندین دکتر متخصص و عمومی، تعدادی از کودکان و خانواده‌های بی بضاعت را به صورت دوره‌ای و به صورت کامل ویزیت می‌کنند. این خانواده‌ها توسط خود موسسه و از مناطق فقیر نشین مشهد انتخاب می‌شوند. اگر کسی به مراقبت‌های بیشتر و دارو نیاز داشته باشد، رایزنی‌های لازم برای تامین هزینه‌های درمانی و … انجام می‌شود. با یکی از اعضا که صحبت می‌کنم متوجه می شوم که این کار یکی از ده‌ها طرح خالقانه این جمعیت است و عمده فعالیت این گروه به منظور فرهنگ‌سازی در بین اقشار ضعیف و کم در آمد جامعه است. برای آشنایی با فعالیت های گسترده این گروه به وب سایت این مجموعه مراجعه کنید.

نمایش هنری خیابانی به نفع کارتن خواب‌ها

بنیامین هم از آن دسته جوانانی است که نامش را احتمالا به واسطه گروه‌های تلگرامی شنیده اید. جوانی که در یک حرکت زیبا، با اجرای نمایش هنری در خیابان‌های بندر عباس در درون یک کارتن، ایستاده کتاب می‌خواند. علاوه بر این، او کتاب‌های زیادی را برای فروش به نفع کارتن خواب‌ها گذاشته است و مردم در کنارش می‌ایستند و کتاب می‌خوانند و اگر خوششان آمد آن را می‌خرند. به گفته خودش او با این کار هم فرهنگ کتاب‌خوانی را به شکلی نمادین ترویج می‌دهد و هم توجه مردم را به کارتن خواب‌های شهر جلب می‌کند و برایشان مبلغی جمع آوری می‌کند. 

بازی درمانی برای کودکان بیمار

گروه دیگری از دانشجویان فعال در جهاد دانشگاهی مشهد، انجمنی را با عنوان «خانه سبز» تشکیل داده‌اند. آنها علاوه بر بازارچه‌های خیریه‌ای که ماهانه برگزار می‌کنند، در صدد اجرای طرح اتاق‌های بازی درمانی برای کودکان بیمار بستری در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد هستند. این پروژه که ممکن است ساده به نظر برسد، با چند ماه کار تحقیقاتی بسیار روی مسائل روانشناسی و ایجاد کارگاه‌های ارتباط با کودک برای پرستاران و درمانگران، اکنون در مرحله کسب اجازه از دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. حسین محدث که دانشجوی سال آخر پزشکی است و در این پروژه سهمی دارد می گوید: خوبی این کار این است که به شکل کاملا علمی و تحقیقاتی است و در آینده می‌توان از نتیجه آن برای ارائه مقاله و انجام کارهای دیگر هم استفاده کرد.

نویسنده: میترا تاتاری

منبع: روزنامه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.