نذر فرهنگی؛ احیای سنت دیرینه نذر با سبکی نوین

از منظر اسلام، شهر مجموعه‌ای از «کالبد و اجتماع» را در بر می‌گیرد و باید سیر و جهت‌گیری آن در راستای دستیابی به کمالِ انسانیت و جمالِ حیات طیبه باشد؛ چرا که شهر، یک محیطِ صرفِ جغرافیایی که تنها جمعیتی در آن زیست می‌کنند، نبوده؛ بلکه یک سازه اجتماعی و بستری پویا و زنده برای تعالی انسان‌ها می‌باشد؛ و قطعاً تعالی چنین نگاهی انسان‌های درون شهر را ملقب به «شهروند» خواهد کرد و نه «شهرنشین» عاری از «هویت»، «روح و روان» و «کرامت».

زمان مهم‌ترین نعمتی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده است. امروزه آنچه که از آن با عنوان نذر یاد می‌شود در دایره مناسبت‌های مذهبی می‌گنجد و نیت نذرکننده نیز اغلب رسیدن به خواست، امیال خود و البته رضای خداوند متعال است. طرح نذر فرهنگی، به جهت داشتن قید فرهنگی بر آن است تا علاوه بر نهادینه کردن فرهنگ نذر که موضوعی فراتر از نذر و انفاق مال و اموال انسان در راه خداوند است، گونه‌ای جدید و البته مغفول مانده که همانا نذر وقت و مهارت افراد است، را ترویج کند تا موضوع نذر فقط در محدوده نذر مال، اموال و مایملک افراد قرار نگیرد و کسانی هم که دارای تخصص و مهارت می‌باشند، مجالی بیابند تا بوسیله نذر وقت و مهارت خود ادای نذر کنند.

در واقع نذر فرهنگی پهنه‌ای وسیع از مهربانی و خلاقیت است، که با  ایمان و اعتقاد درونی در جهت تقرب و رضای خدا، تلاش می‌کند به میهمانان خدای مهربان در روی زمین خدمات تخصصی در قالب نذر فرهنگی ارائه کند.

پزشکان محترم -معلمین مهربان- مشاورین و مددکاران دلسوز و وکلاء و حقوق دانان ارجمند و همه متخصصین در همه اقشار با تلاشی مضاعف و با نذر وقت و تخصص  خود  و حضور در سرای محلات و مساجد و حسینه‌ها  و خیریه‌ها  و کانون‌های مختلف به طور مستمر و یا به مناسبت‌های خاص، ضمن ادای نذرشان و بهره‌مند شدن افراد از نذورات تخصصی، در جهت رشد و تعالی و استحکام ریشه‌های  نذر فرهنگی بسیار شایسته تلاش می‌کنند .

نذر فرهنگی، طرحی است اجتماعی – فرهنگی که قصد آن احیای سنت حسنه نذر و ایجاد فرصت برای تمام افرادی است که می‌خواهند و می‌توانند وقت و مهارت خود را نذر کنند .

نذر فرهنگی فقط یک عقیده و ایده نیست، بلکه مشارکتی معنادار، آگاهانه و عاشقانه و طرحی نو برای زندگی سرشار از لذتی معنوی و روح نواز است. ارتباط با افراد و مشارکت داشتن در امور خیر و داوطلبانه زندگی را متعالی می‌کند.

در نذر فرهنگی همه افراد جامعه بنا به تخصص و علم و دانش و مهارتی که دارند می‌توانند به هم‌نوع خود در هر کجای این گیتی که باشند کمک برسانند. لذا این طرح می‌تواند برای نیکوکار، جلابخش روح و جان و برای نیازمند موجب نشاط و امید و برای هردو، واسطه حصول رسیدن به سرمایه معنوی باشد.

اهداف کلی طرح نذر فرهنگی

  1. تبلیغ، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ نذر در جامعه
  2.  ایجاد فرصت جدید نذر برای تمام مردم ( نذر وقت و تخصص و مهارت )
  3. سعی در برآوردن نیازهای فرهنگی اجتماعی جامعه
  4.  بالا بردن مشارکت اجتماعی  مبتنی بر آموزه های دینی
  5.  از بین بردن روحیه ی بی تفاوتی در جامعه و جایگزین کردن همیاری و کمک به همنوع
  6.  بالاتر بردن حس همدلی، دگرخواهی  و مسئولیت پذیری در آحاد جامعه
  7.  بالاتر بردن آگاهی اجتماعی و اعتلای حس خودباوری در جامعه
  8.  ارائه خدمات تخصصی در قالب نذر فرهنگی به عموم مردم و البته در الویت اول زنان سرپرست خانوار و فرزندانشان
  9. و دیگر نیازمندان جامعه می باشد.

متخصصین محترم با تخصص های مختلف می‌توانند به نذرفرهنگی بپیوندند.

جهت عضویت در نذر فرهنگی (اشخاص حقیقی وحقوقی) اینجا کلیک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.