۵ باور غلط که بر جمع آوری کمک‌های خیریه سایه افکنده است!

اطلاعات گمراه‌کننده‌ای در مورد راهبردهای جمع‌آوری کمک‌های مالی وجود دارد.
 در این نوشتار، به پنج رویکرد رایج درباره جمع‌آوری کمک‌های مالی نگاهی می‌اندازیم تا ببینیم چرا این روش‌ها غلط هستند. همچنین توصیه‌هایی در مورد راه‌های درست جمع‌آوری کمک‌های مالی بیش‌تر، ارائه خواهیم داد.

باورهای غلط در جذب و جمع‌آوری کمک‌های خیریه

یک

توصیه‌ غلط برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، این دیدگاه است که می‌گوید مهم‌ترین کاری که مردم در تارنمای شما انجام می‌دهند، کلیک روی بخش «همین حالا کمک کنید» است.

 تارنما‌ها و صندوق‌هایی که در کار جمع‌آوری کمک‌های مالی هستند، انبوهی از سفارش و توصیه دارند، درباره این‌که چگونه تارنمای سازمان‌تان را به چنان حد مطلوبی برسانید که بازدیدکنندگان مدام روی بخش «همین حالا کمک کنید» کلیک کنند. اشتباه نکنید، ما مخالفتی با این کار نداریم. به نظر ما هم، بسیار اهمیت دارد که کاری کنید تا بازدیدکنندگان روی این بخش کلیک کنند.

ما اغلب وقت صرف می‌کنیم تا به سازمان‌های غیرانتفاعی بگویم که آن‌ها به دکمه بزرگ‌تری برای بخش «همین حالا کمک کنید» احتیاج دارند، یا این‌که لازم است این دکمه رنگ متفاوتی داشته باشد تا توجه نگاه و چشم را جلب کند.

اما حقیقت این است که کلیک کردن روی این بخش مهم‌ترین اتفاق نیست. بسیاری از بازدیدکنندگان تارنما‌ها، بازدیدکنندگانی منفعل هستند.

اهدا‌کنندگان کمک‌های مالی به تارنمای شما سر می‌زنند، بنابراین تارنمای شما باید مانند یک بروشور جامع باشد تا آن‌ها بتوانند در مورد شما اطلاعاتی بگیرند، عکس‌هایی از فعالیت‌هایتان ببینند، بتوانند اسامی مدیران عضو هیات مدیره را بدانند و بتوانند دکمه «کمک‌های مالی اهدا کنید» را کلیک کنند. اما شما هرگز نخواهید توانست بدانید که چه کسانی از تارنمایتان بازدید کرده‌اند.

یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که این انفعال را به موقعیتی فعال تبدیل کنید. این راهی است که شما می‌توانید فعالانه از بازدیدکنندگان تارنمایتان پول جمع کنید. به یاد داشته باشید کسانی که از تارنمای شما دیدن می‌کنند، خود انتخاب کرده‌اند به تارنمای شما بیایند. در مورد تارنمای شما به آن‌ها اطلاعاتی داده شده است و آن‌ها به تارنمای شما مراجعه کردند تا اطلاعات بیشتری بگیرند.

در واقع آن‌ها آمده‌اند تا دلایل بیشتری پیدا کنند. آن‌ها به سازمان غیرانتفاعی شما علاقمندند. پس بهتر است بفهمید آن‌ها چه کسانی هستند، وقتی این را فهمیدید می‌توانید با آن‌ها در ارتباط بمانید. بهترین راه برای این کار جمع‌آوری آدرس ایمیل آن‌ها است.

به این ترتیب شما می‌توانید جمع‌آوری پول از آن‌ها را فعالانه افزایش دهید. چگونه باید آدرس‌های ایمیل این افراد را جمع‌آوری کنید؟ خب، یک بخش «ثبت‌نام» را در تمام صفحات تارنمای خود تعبیه کنید و از بازدیدکنندگان بخواهید تا ایمیل خود را برای دریافت خبرنامه، خبرهای تازه، یا برای در ارتباط بودن با شما، وارد کنند.

به این ترتیب آدرس‌های ایمیل‌ رسیده را جمع‌آوری کنید، تا بتوانید با اهداکنندگان کمک‌های مالی در ارتباط باشید. دقیقا مشابه همه روابط دیگری که می‌سازید، با این افراد نیز ارتباط برقرار کنید. به یاد داشته باشید که اولویت اول برای شما جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل و ایجاد ارتباط با اهداکنندگان مالی است و این‌که بازدیدکنندگان روی دکمه اهدای کمک‌های مالی کلیک کنند در درجه روم اهمیت قرار می‌گیرد. کلید موفقیت در ایجاد ارتباط این است که وقتی افراد آدرس ایمیل‌شان را ثبت کردند، شما در مرحله بعد با آن‌ها پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

دوم

رویکرد رایج و اشتباه در جمع‌آوری کمک‌های مالی، این دیدگاه است که وقتی شما و کارکنان‌تان روی جمع‌آوری کمک‌های مالی تمرکز کرده‌اید، کمیته میزبان برای برگزاری مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی باید همه پشتیبانی لازم را برای این مراسم تامین کند. ما اغلب می‌شنویم که سازمان‌ها می‌گویند کمیته میزبان باید کار فروش بلیط، ارسال دعوت‌نامه‌ها، دکور، نظافت و تنظیم برنامه را برعهده بگیرد تا کارکنان و هیات مدیره بتوانند روی جمع‌آوری کمک‌های مالی تمرکز کنند.

ما هم موافق این هستیم که کمیته میزبان برای برگزاری مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی بسیار اهمیت دارد، در واقع می‌توان گفت که کمیته میزبان یکی از دو عامل مهمی است که شما می‌توانید مطمئن باشید که با کمک آن در پیدا کردن حامیان مالی بزرگ و فوق‌العاده، موفق خواهید شد. اما از طرف دیگر نقش اصلی و کاربرد کمیته میزبان برای انجام امور پشتیبانی نیست. 

کمیته میزبان نباید بر انجام اموری از قبیل نظافت و بلیط فروشی و ارسال دعوتنامه تمرکز کند. بلکه به نظر ما، پشتیبانی ساده‌ترین بخش یک مراسم است. درست است که این کارها وقت و انرژی زیادی از شما می‌گیرند، اما از طرفی شما به‌خوبی می‌دانید چه کارهایی لازم است انجام شوند و همچنین منابع لازم برای انجام آن‌ها را نیز در اختیار دارید. داوطلب‌ها و کارکنان شما می‌توانند تمام کارهایی را که برای راه اندازی چنین مراسمی لازم است به ترتیب اولویت برای شما انجام دهند. نیاز مهم‌تر شما، برگزاری مراسمی است که در آن بتوانید بیشترین میزان کمک‌های مالی را جمع‌آوری کنید.

به نظر ما، نقش یک کمیته میزبان برای کمک به شما در این‌جا پررنگ می‌شود. این کمیته باید روی جمع‌آوری کمک‌های مالی تمرکز کند زیرا در یک کمیته میزبان خیلی خوب، هر یک از اعضای کمتیه به همراه خود، شبکه دوستان، خانواده، همکاران، مشتریان خود را به این مراسم می‌آورد. اگر شما هیجان لازم را در کمیته میزبان برای جمع‌آوری کمک‌های مالی ایجاد کنید و امکانات لازم را برای آن‌ها مهیا کنید تا بتوانند توجه حامیان مالی بیشتری را به سمت شما جلب کنند و بلیط‌های مراسم را بفروشند، کمیته شما می‌تواند عاملی باشد که شما امسال ده، پنجاه و حتی صد در صد بیشتر از سال قبل کمک مالی جمع‌آوری کنید. 

به‌ همین دلیل کمیته میزبان شما نباید بر امور پشتیبانی تمرکز کند و انرژی خود را در این بخش از دست بدهد. ما امور پشتیبانی را جزئی از کار جمع‌آوری کمک‌های مالی نمی‌دانیم. کارکنان و داوطلبان سازمان می‌توانند کارهای پشتیبانی مراسم را انجام دهند.

سوم

رویکرد اشتباه در جمع‌آوری کمک‌های مالی توقف ارسال نامه‌های مستقیم است. ما این را بار‌ها شنیده‌ایم که افراد می‌گویند باید بر کارهای آنلاین یا برگزاری مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی تمرکز کنید چون ارسال نامه‌های مستقیم دیگر کارگر نیستند. این رویکرد اشتباه است. دو نوع نامه‌ برای جمع‌آوری کمک‌های مالی وجود دارد. نامه‌هایی برای اهداکنندگانی تا پیش از این به سازمان شما کمک کرده‌اند و نامه‌هایی به گروه‌ افرادی که امیدوار هستید کمک و حمایت آن‌ها را به سازمان‌تان جلب کنید. 

گروه اول، اهداکنندگان فعال هستند که مدتی است از سازمان شما حمایت می‌کنند. نامه به این افراد اغلب همراه با موفقیت است. این افراد به کار شما آن‌قدر اهمیت می‌دهند که حاضرند به شما کمک مالی کنند. اگر شما سالی یک، دو یا حتی سه نامه به این گروه بفرستید، البته نامه‌ای که به خوبی نوشته شده است و راهبردهای جمع‌آوری کمک‌های مالی در پیام آن رعایت شده باشد، شانس این را دارید که بتوانید حمایت این افراد را جلب کنید.

گروه دوم، نامه‌هایی به اهداکنندگان بالقوه است. این نامه‌ها را به کسانی می‌فرستید که اسامی‌شان را قبلا جمع‌آوری کرده‌اید و افرادی هستند که تاکنون کمکی به سازمان شما نکرده‌اند اما شما امیدوار هستید بتوانید حمایت‌شان را جلب کنید. این نامه‌ها پیش از ایجاد نتیجه مطلوب شما، وقت و منابع زیادی را می‌طلبند اما می‌توانند به سازمان شما کمک زیادی بکنند. نکته مهم این است که عمر این نامه‌ها هنوز به سر نیامده و شاید چند ده سالی طول بکشد تا این نامه‌ها دیگر تاثیرگذاری خود را از دست بدهند.

از طرفی، بسیاری از اهداکنندگان کمک‌های مالی، نامه‌هایی که به‌ دست‌شان می‌رسد را به دریافت ایمیل ترجیح می‌دهند. بنابراین عمر ارسال مستقیم نامه‌ به اهداکنندگان، به‌سر نیامده است. هر سازمانی بی‌تردید، باید فهرستی از دریافت‌کنندگان اهداکنندگان موجود و فعلی داشته باشد. و وقتی شما یک فهرست متشکل از بیست و پنج الی پنجاه اهداکننده داشته باشید، ارسال نامه به آن‌ها را برای درخواست کمک‌های مالی آغاز کنید.

چهارم

رویکرد غلط در جمع‌آوری کمک‌های مالی این است که گفته می‌شود یک سازمان غیرانتفاعی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی باید تمرکز خود را روی فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و گوگل پلاس بگذارد، و نه روی تارنمای سازمان. واقعیت این‌ است که اهداکنندگان کمک‌های مالی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و شما باید تلاش کنید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. اما به‌خاطر داشته باشید که شما صاحب آن شبکه‌های اجتماعی نیستید. آن شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی می‌توانند هر زمان که بخواهند شما را بیرون بیندازند یا پروفایل شما را ببندند. صاحبان شبکه‌های اجتماعی می‌توانند قوانین را تغییر داده و از ارسال برخی پیوند‌ها روی صفحه جلوگیری کنند. یادتان باشد شبکه‌های اجتماعی مال شما نیستند که آن‌ها را کاملا در کنترل خود داشته باشید. 

علاوه‌ براین توزیع مطالب و اخبار روی شبکه‌های اجتماعی به‌طور منفعلانه‌ای صورت می‌گیرد. بازدیدکنندگان شبکه‌های اجتماعی، فقط یک نگاه سرسری به مطالب می‌اندازند و نمی‌خواهند تمام محتوای دریافتی را بادقت بررسی کنند. مثلا آن‌ها ممکن است هزار نفر را روی توییتر دنبال کنند، دراین صورت، صفحه خبرشان روزانه پنج هزار توییت خواهد داشت، در نتیجه نمی‌توانند همه مطالب و محتوای دریافتی را بخوانند. آن‌ها هربار فقط ده، بیست یا سی خبر آخری را می‌خوانند که قبل از خارج شدن از حساب‌شان می‌بینند.

پس احتمال زیادی وجود دارد که اهداکنندگان مورد نظر شما در فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس و لینکدین محتوای ارسالی شما را از دست بدهند. بنابراین شما به شیوه فعال‌تری از ارتباط  با افراد نیاز دارید. به نظر ما، تارنمای سازمان شما مرکز و قطب اصلی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی است.

و وظیفه اصلی شما روی تارنمای سازمان‌تان این است که از افراد بخواهید آدرس ایمیل‌شان را به شما بدهند، تا بتوانید با آن‌ها در ارتباط باشید، با این هدف که بعدا از آن‌ها درخواست کمک‌ مالی خواهید کرد.

و اما شبکه‌های اجتماعی چه استفاده‌ای برای شما دارند؟ شبکه‌های اجتماعی مثل پایگاه‌های دیده‌بانی برای شما هستند. شما باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید برای این‌که افراد را به تارنمای سازمان‌تان بفرستید با این هدف که آدرس ایمیل آن‌ها را جمع‌آوری کنید. به این ترتیب شما می‌توانید با افراد روی فیس‌بوک، تویتتر یا هر شبکه اجتماعی دیگری، در ارتباط بمانید. همچنین می‌توانید مطالبی پست کنید که بازدیدکنندگان و خوانندگان را به تارنمای شما هدایت کند، بنابراین می‌توانید با آن‌ها فعالانه در ارتباط باشید.

فیس‌بوک، توییتتر و سایر شبکه‌های اجتماعی قطعا مهم هستند اما مهم‌تر از آن‌ها برای سازمان غیرانتفاعی شما این است که روی تارنمای خودتان و جمع‌آوری آدرس ایمیل‌ها، تمرکز کنید.

پنجم

و آخرین رویکرد غلط این دیدگاه است که هر ریالی که شما برای برنامه‌هایتان خرج نکنید، پولی است که به هدر داده‌اید. این رویکرد طرفداران زیادی دارد و درباره‌ آن مطالب زیادی نوشته شده است. موسسات اهداکننده نیز، سازمان‌های غیرانتفاعی‌ را براساس این‌که چه‌ میزان بودجه به برنامه‌هایشان اختصاص می‌دهند، رده‌بندی می‌کنند. درحالی‌که شما بودجه مشخصی را خرج برنامه‌هایتان می‌کنید، این تصور که هر ریالی که شما صرف برنامه‌هایتان نکردید به هدر رفته است، تصور اشتباهی است. 

ببینید شما در حوزه کاری‌تان فعالیت می‌کنید تا به ماموریت سازمان‌تان جامه عمل بپوشانید، و نباید در این راه بودجه خود را بیهوده مصرف کنید بلکه باید به‌عنوان نماینده کسانی که به شما کمک مالی اهدا کرده‌اند، بهترین راه را برای انجام ماموریت سازمان‌تان پیدا کنید.

از طرفی، توجه به هزینه‌های اداره سازمان و حتی هزینه‌های مراسم‌های جمع‌آوری‌آوری کمک مالی اهمیت زیادی دارند. افراد اغلب از این هزینه‌ها غافل هستند. در واقع بدون صرف بودجه برای این هزینه‌های سربار، سازمان شما قادر نخواهد بود به ماموریت خود دست یابد.

پس این دیدگاه را که هزینه کردن برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، کار اشتباهی است را کنار بگذارید. همچنان‌که بار‌ها گفته‌ام، جمع‌آوری کمک‌های مالی، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که یک سازمان غیرانتفاعی باید انجام دهد. 

بدون جمع‌آوری کمک‌های مالی، ماموریت‌تان به انجام نخواهد رسید و پروژه‌ای برای انجام وجود نخواهد داشت. برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، شما باید باهوشمندی سرمایه‌گذاری کنید تا بودجه لازم را برای اجرای برنامه‌هایتان به‌دست آورید. این مساله در مورد استخدام کارکنانی که از عهده این کار بربیایند نیز صدق می‌کند. از این‌که در صرفه‌جویی‌ برای کارهای جزئی سخت‌گیر باشید اما از دست دادن پول‌های بزرگ را آسان بگیرید، اجتناب کنید.

همچنین برای استخدام افراد متخصص به‌عنوان مشاور برای کمک به جمع‌آوری کمک‌های مالی بودجه اختصاص بدهید. در غیراین‌صورت سایر کارمندان شما بار اضافی متحمل خواهند شد، تلاش‌های شما برای جمع‌آوری کمک‌های مالی بی‌ثمر خواهد بود و سازمان‌تان رشد نخواهد کرد.

منبع: وبسایت the fundraising authority

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.